Uitnodiging MenSendag 4 juli 2010

Lieve MenSen,

Zoals eerder aangekondigd organiseren wij zondag 4 juli 2010 een MenSendag. Doel van deze ontmoeting is om onder plezierige omstandigheden elkaar beter te leren kennen en met elkaar van gedachten te wisselen over verbeterpunten en onze toekomstplannen. We ronden deze inspirerende dag graag af met een gezellige barbecue! In verband met de logistiek svp aangeven of je komt, hoe je reist en of je ook aan de barbecue deelneemt. (Zie onder).

Datum en tijd:
Zondag 4 juli 2010 (Nee, er is deze dag geen WK wedstrijd!)

13:30 – 14:00 Ontvangst
14:00 – 14:15 Welkomstwoord Lea Manders
14:00 – 16:00 Terugblik en verbeterpunten
16:00 – 16:15 Koffie/Thee pauze
16:15 – 18:00 Toekomstplannen
18:00 – 22:00 Barbecue (ook vegetarisch)

Locatie:
De 8 Bronnen / Hof van (h)Eden
Wellinkhofweg 17
7396 NM TERWOLDE

Routebeschrijving:
http://de8bronnen.wepsysteem.nl/50Locatie/20Route

Kosten:
Van diegenen die deelnemen aan de barbeque vragen wij een bijdrage aan de kosten van € 15,-
Omdat wij tevoren e.a. dienen te bestellen verzoeken wij je dit bedrag uiterlijk 30 juni 2010 over te maken op bankrekeningnummer 212269844 t.n.v. Partij voor Mens en Spirit.

Aanmelden:
Stuur een e-mail naar: mensendag@mensenspirit.nl en kopieeer onderstaande tekst erin met uiteraard daarin aangegeven je wensen:

[ ] Ik neem NIET deel aan de barbeque
[ ] Ik neem WEL deel aan de barbecue
[ ] Barbecue vlees
[ ] Barbecue vegatarisch
[ ] Ik kom op eigen gelegenheid
[ ] Ik wil graag met iemand meerijden, mijn contactgegevens zijn:

Naam:
Adres:
E-mail:
Telefoon:

Hopelijk tot ziens op 4 juli!
Lea Manders

Bijlagen:

Reageer

Naam: *
E-mail:
Website:
Bericht: *
* verplicht veld

40 Reacties

Jan
06-07-2010 09:33
Nou, nou Marcel. Ik zou het jammer vinden als een idealistische positieve stroming zoals MenS en Spirit wordt gebruikt door mensen met een tunnelvisie. Jij niet?
Jarien
06-07-2010 08:12
En dan bedoel ik dus: een keuze die een ieder zelf mag maken, voor zichzelf. En dus niet voorschrijft aan een ander.
Jarien
06-07-2010 08:10
@Marcel. Volgens mij is het eten van vlees een individuele keuze. Zie jij dat ook zo?
Marcel
06-07-2010 07:41
...ondertussen ben jij degene die onverdraagzaam is..... Laten we deze discussie nu maar sluiten, want dit leidt nergens toe!
Jan
06-07-2010 04:05
Daar ben ik weer (even): Ik associeer fundamentalisme met onverdraagzaamheid. Hoezo `ondertussen` trouwens?
Marcel
06-07-2010 01:03
Wil je wat directer zijn Jan! dit impliceerd vanalles, maar ondertussen......
Jan
06-07-2010 12:12
Moge Mens en Spirit verschoond blijven van fundamentalisten!
Jarien
06-07-2010 11:46
Marcel.
Jarien
06-07-2010 11:02
Interessante redenering, Marel!
Marcel
06-07-2010 08:57
Het valt me op dat wanneer er kritiek is op het eten van vlees, vaak de vergelijking gemaakt wordt met dieren eten toch ook dieren. Hierin zit er voor mij juist het grote verschil. Wanneer je respect toont voor alles wat leeft, wil niet zeggen dat je compleet gelijk bent. Ik ben geen beest, dus ik eet geen vlees. Hierin verschillen we van dieren. Kortom, je eet wat je bent!!
Jarien
05-07-2010 07:10
En "fouten" verdoezelen of goedpraten daarmee werk je jezelf juist in de nesten...
Jarien
05-07-2010 03:58
Mooie openhartige reactie, Andries. "Fouten maken is niet erg; het is alleen jammer als je er niets van zou leren en in herhaling valt".
Andries Wijma
05-07-2010 03:35
Hoewel het vegetarisch kan, staat barbeque algemeen bekend als vleesmaaltijd. Dat vind ik inderdaad strijdig met wat de partij uitdraagt en dat heb ik dan ook laten blijken. Met zo'n barbeque is het alsof je altijd vlees hoort aan te bieden. Ik haal nog even de hele alinea in het partijprogramma aan: "Vegetarisch eten geeft per direct een zeer grote milieuwinst, want minder productie betekent energiebesparing, minder uitstoot van gassen, leidt tot directe vermindering van dierenleed en tot minder veetransporten. Partij voor Mens en Spirit wil door grootschalige actie en informatie mensen ertoe aanzetten minimaal een dag per week vegetarisch te eten." Dan komt het zwak over als je kleinschalig nalaat om hierin een voorbeeld te zijn. Ik zou het jammer vinden als mensen om deze reden afhaken. Als het echt zo belangrijk voor je is, laat je stem dan horen via beter@mensenspirit.nl of een van de andere gelegenheden (bijeenkomsten, enquetes, enz.). Ik steek veel tijd en energie in de partij, laat blijken wanneer ik het ergens niet mee eens ben en probeer daarover een goed gesprek tot stand te brengen, en ga vooral door vanwege alles waar ik het wel mee eens ben. p.s. Nee, ik heb de afgelaste barbeque niet veroorzaakt... Misschien heeft Spirit een signaal afgegeven? ;-)
Andries Wijma
05-07-2010 03:16
Ik vind het belangrijk om beide kanten te zien. Vegetarisme is voor de één vanzelfsprekend, voor de ander niet. Vegetariërs zouden naar zichzelf mogen kijken: gebruik ik ook verantwoorde kleding, huishoudelijke en lichaamsverzorgende middelen, enz.? Ook op die gebieden kan je keuze een groot verschil maken op gebied van gezondheid, milieu en dierenwelzijn. Vleeseters mogen beseffen dat onthouding van vlees niet alleen om de ethische kwestie van dierenwelzijn gaat, maar o.a. ook milieu en grondgebruik. En dat voor sommige gevoelige vegetarische mensen de geur van bereid vlees wel degelijk een grote hinder is (net zoals sommige rokers hun overlast voor niet-rokers nogal eens niet willen onderkennen).
Micha Beuger
05-07-2010 07:53
Als de Partij voor de Dieren zo'n BBQ had georganiseerd, dan waren ze meteen al hun leden kwijt. Maar omdat dierenwelzijn slechts een van onze vele punten is, waren we er figuurlijk en letterlijk in gestonken, als de catering was komen opdagen. Nu moesten we toch nog naar een naburig restaurant. Het was trouwens een in alle opzichten geslaagde, sfeervolle dag, geheel in openlucht, met niet de verwachte 30, maar ongeveer 100 deelnemers. Er is veel hoopgevends neergezet. Zie onze energienota.
Jarien
04-07-2010 12:32
En pas als we gezuiverd/gelouterd (bevrijd van geprojecteerde pijn en lijden) kunnen waarnemen/kijken, dan pas zullen we situaties juist "beoordelen" en juist handelen. Ieder voor zich.
Jarien
04-07-2010 12:28
Vaak speelt ons eigen onverwerkte "lijden" mee, hebben we een stuk "valse" identificatie met een dier (of mens) die lijdt. Pas als we daaraan voorbij zijn, kunnen we helder/zuiver kijken.
Jarien
04-07-2010 12:26
Het "medelijden" met dierenleed berust niet altijd op een bewuste visie. Wat is het leed van een mug die opgegeten wodt door een spin?
Joke
04-07-2010 09:45
Ik blijf het jammer vinden dat een partij die een bewustzijnsverandering nastreeft nu een groep mensen, die al heel bewust is en leeft (de overtuigde vegetariers), heeft buitengesloten met een BBQ, of een ieder geval met de reacties op de kritiek daarop. Ik hoop dat de standpunten en idealen van de partij in zake dierenleed en vleeseten in de toekomst verder aangescherpt zullen worden. In dat geval zal ik dan opnieuw overwegen weer lid te worden, omdat er heel veel punten in het partijprogramma zitten die mij wel enorm aanspreken. Bedankt voor de discussie en een goede dag gewenst!
Marcel
04-07-2010 09:37
Beste mensen van MenS, ik ben blij dat over het BBQ-en een discussie is ontstaan, hopelijk heeft dit een bewustwording op gang gebracht en krijgt dit vandaag een goed vervolg! Iedereen een fijne, mooie en zinvolle dag gewenst!
Jarien
04-07-2010 08:30
Mooi dat dit thema opkomt, en dat er open over gepraat wordt. Binnen een spirituele partij mag je hopen op dit soort gesprekken in een warme sfeer.
Micha Beuger
04-07-2010 07:03
Het is verheugend, dat wij in persoonlijke ontwikkeling zitten. Qua voeding ben ik al bijna veganistisch. Mijn nieuwe schoenen zijn hopelijk niet meer van leer. Maar individuele processen en door een partij geregeldede evenementen zijn verschillende zaken. Het is goed, dat wij als leden elkaar blijven wakker schudden. Anders wordt het de volgende keer een wilde zwijnenjacht met voor de vega's levend stratego. De tijd van blindelings volgen is voorbij. Zogenaamd democratisch gekozen regeringen hebben vaak veel leed veroorzaakt. Wat begint met het invoeren van een kopvoddentaks kan zomaar uitlopen in etnische zuiveringen. Ik verheug mij op een constructieve partijdag en een gezellig samenzijn. Tot straks.
Rob
03-07-2010 11:03
@louise: Ik heb je mail net gezien en reactie gegeven Louise. En ja, voor velen een proces, voor anderen een radicale stap. Zelf zit ik proces, eet nu eens in de zeg 10 dagen vlees, meestal kipfilet, helemaal stoppen komt nog wel. Enfin, er is beweging de goede kant op!
Louise
03-07-2010 10:57
@Rob. Fijn om te horen dat er nog regionale dagen gaan volgen. Ik had mijn mail wel gestuurd afgelopen week, maar kennelijk is die overgeslagen. Om welke reden ook maar dan. Toeval bestaat immers niet. het heeft kennelijk niet zo mogen zijn. En ik begrijp dat de mogelijkheden beperkt zijn door budget. Fijne dag verder.En kennelijk zijn er vele vegetariers onder de leden wat mij niet verbaast. Ik woon in een vegetarische gemeenschap waar inderdaad vlees noch vis gegeten wordt uit principe. Geen levende wezens doden als principe dus. Voor een groeiend aantal mensen is dat bijna vanzelfsprekend aan het worden maar het heeft alles met bewustzijn te maken. Maar als je dan toch een radicale partij wilt oprichten, die juist uitgaat van het nodige bewustzijn. Past vegetarisme daar wonderwel bij. Er zijn immers al genoeg politieke partijen voor alle vleeseters, toch? Respect en liefde voor al wat leeft, zou de grondslag moeten zijn voor elk handelen dus ook voor een politieke partij. Dit ter overweging en zeker niet als dogma. Begrijp heus wel dat je niet van de ene dag op de andere dag vegetarier word. Dat is een proces.
Rob
03-07-2010 10:45
@Joke en Micha: Ook wij zijn een lerende organisatie, we hebben er bewust voor gekozen om naast vega ook (bio)vlees aan te bieden. Wij kunnen en willen niemand dwingen. Het leeuwendeel van de bestellingen is overigens vega, en de anderen zullen zeker meeproeven! Wat betreft reductie van dierenleed, hoe ver gaan wij daar eigenlijk in? Ook vis laten staan, geen leren schoenen, riemen, tassen gebruiken? Hoe dan ook, we hebben met zijn allen nog een weg te gaan. Alleen ga je sneller, samen kom je verder!!
Rob
03-07-2010 10:40
@Louise: We hebben er dagenlang aan gewerkt om voor iedereen een lift te regelen, en dat is erg mooi gelukt. Vandaar ook de laatste vraag bij de aanmelding. Wat betreft de lokatie, die liggen niet voor het oprapen met beperkt budget. We gaan desondanks ook regionaal MenSendagen organiseren, komt goed allemaal!
Louise
03-07-2010 10:34
Nou, daarom was ik van plan om voordat de BBQ begint, weg te gaan. Want als langdurig vegetarier en als hoogsensitief persoon, kan ik de lucht van vlees niet meer verdragen. Ik ga dus nooit naar barbecues. Erg jammer dat deze middag zo ver van een station is, waardoor je er niet kunt komen met openbaar vervoer. En blijkbaar is er geen lijstje van automobilisten die evt. passagiers mee kunnen nemen en die ook om 18 uur weggaan. Om welke reden ook maar. Voor mij is het in ieder geval onmogelijk om te komen daar en dat vind ik dan weer jammer. Had er graag bij willen zijn. Hopelijk volgende keer dus dichterbij Utrecht bv. en zeker niet al te ver van een station. Veel spiritueel ingestelde mensen hebben namelijk geen auto,soms principieel maar ook wel degelijk vanwege een laag inkomen. Die zijn er nog genoeg, hoor. Juist spirituele mensen leven vaak heel simpel. Eenvoud niks mis mee. Hopelijk kan de organisatie daar voortaan rekening mee houden? Alvast bedankt en een fijne dag morgen.
Micha Beuger
03-07-2010 10:33
Beste MenSen. De BBQ van morgen betekent wellicht mijn afscheid van de Partij voor Mens en Spirit. Switch naar Partij voor de Dieren is zo geregeld. Ik distantieerde mij al eerder van GroenLinks. Ik ga voor alles wat leeft op onze planeet en doe geen concessies. Ik stem niet strategisch, maar vanuit mijn hart.
Joke
03-07-2010 07:13
Uit het partijprogramma: "Partij voor Mens en Spirit wil door grootschalige actie en informatie mensen ertoe aanzetten minimaal een dag per week vegetarisch te eten". Een mooi streven! Waarom niet op deze dag het goede voorbeeld geven en de mensen die nog niet gewend zijn vegetarisch te eten laten ervaren dat dat ook heel lekker kan zijn? En even reagerend op Sipke: ik heb niet het idee dat ik een vrije keus heb. Ik ga uit principe NOOIT naar BBQ's, ik wil mij niet verbinden aan dit dierenleed. Dit voelt voor mij niet goed, niet uit het hart. Dus ook nu kom ik NIET. Het is dus maar hoe je er tegenaan kijkt....
Micha Beuger
03-07-2010 06:40
De 3 dagen dat ik op vakantie was, heeft MenS er niet meer dan 1 lid bij gekregen, maar wel een heftige discussie over onze BBC. Sinds mijn geboorte ben ik een overtuigd vegetariër. Ik hoop er morgen bij te zijn, uiteraard vega. Achteraf ben ik ook niet zo blij, dat ons bestuur meewerkt aan het braden van onze medeschepselen. Immers, vleesverslaafden hebben alle keus om uitsluitend ons vergaderdeel bij te wonen en 's avonds elders te gaan BBC-en. Ik heb ijverig campagne gevoerd, maar mocht MenS massaal de weg kwijt raken, dan blijf ik het pad van mijn hart volgen. Gelukkig heeft de Partij voor de Dieren haar tweede zetel kunnen behouden.
Jarien
03-07-2010 03:02
Bij "leven vanuit het hart" gaat het niet zozeer om argumenten, alswel om innerlijk te voelen of het klopt... denk ik.
Jarien
03-07-2010 03:01
Hebben degenen die de dag organiseren van binnen gevoeld of de BBQ voor hun klopt? Oftewel: is het een BBQ met het hart?
Sipke
03-07-2010 02:26
Naar mijn mening draagt Mens en Spirit juist haar grootste ideaal uit: namelijk dat wij allemaal zelf moeten kiezen! Het gaat er hier om wat je voor jezelf kiest, wie je bent en waar je voor staat. Mens en Spirit geeft simpelweg de vrije keuze.. hoe spiritueler kun je zijn? En denk ook eens aan de mogelijkheden: er komt een BBQ met zowel vegetariers als carnivoren. Dat lijkt me een uitgelezen mogelijkheid om eens gezellig met elkaar van ideeën te wisselen. Wellicht dat er een aantal vleeseters zijn die zo enthousiast van ons vegetariers (en het heerlijke eten zelf) worden dat ze *zelf* besluiten om het eens te proberen... wie weet? En anders maar niet.. maar dat is nog altijd beter dan als partij zijnde anderen op te leggen wie zij moeten zijn.
Rob
03-07-2010 11:58
Hallo Joke, Het uitdragen van idealen is heel wat anders dan het aan anderen opleggen van idealen, bijvoorbeeld door het beperken van keuzemogelijkheden.
Joke
03-07-2010 10:16
Na een inhoudelijke discussie over de BBQ heb ik ontdekt dat de partij hierover het volgende standpunt inneemt: "Velen eten vlees en daar mag ook respect voor zijn". Ik kan me daar als vegetarier met als standpunt "Respect voor alles wat leeft" totaal niet in vinden. Ik vind het totaal ongepast, een BBQ! Ik kan me daar niet mee verenigen en had dit niet verwacht van MenS. Heel jammer dat de partij haar idealen niet uitdraagt op deze dag!
Jarien
02-07-2010 01:14
je doet het als bewustwordings-partij niet snel goed, hè? Kritisch publiek :-)
Rinus Chamuleau en Rita de Jong
02-07-2010 11:22
[ x] Ik neem NIET deel aan de barbeque
Andries Wijma
02-07-2010 02:16
@Marcel Dit punt wordt zondag meteen meegenomen tijdens de evaluatie, reken daar maar op.
Marcel
01-07-2010 12:47
Waarom nou toch afsluiten met een BBQ? Een partij die tegen bio-industrie is, tegen dierenleed en denkt vanuit een eenheidsgedachte, politiek vanuit het hart. En de dieren dan? Ik vind dit niet kloppen!
Jarien
26-06-2010 06:21
Mooi, zo een afsluiting van een bijzonder periode. En gelijk het begin van een nieuwe periode met nieuwe mogelijkheden! Succes!