Home » Eten

Eten

Vegetarisch eten

Ben jij sinds kort of al een langere tijd vegetarisch? Ongetwijfeld heb je daar heel goed over na gedacht en ben je ervan overtuigd dat deze levensstijl bij jou past. Om de wereld een stukje mooier te maken, omdat je er lichamelijk last van hebt of juist een andere reden. Wat jouw beweegreden ook is, je zult ongetwijfeld de nodige kritiek al hebben gehad van mensen die hier anders in staan dan jij. Vind jij het weleens lastig om hier goed mee om te gaan? Hieronder lees je adviezen over hoe jij kunt dealen met deze vooroordelen.

Trek je eigen plan

Woorden kunnen pijn doen, vooral als ze ondoordacht en doortrapt zijn. Het is misschien te makkelijk gezegd dat je je niets moet aantrekken wat anderen van je zeggen of vinden. Voor een ander doe je het namelijk toch nooit goed. Mensen zullen altijd hun oordeel klaar hebben liggen. Bedenk je goed waarom jij de keuze hebt gemaakt voor een vegetarische levensstijl. Je weet zelf het allerbeste waarom jij geen vlees meer eet. Weet je echter ook hoe je dit het beste aan anderen kunt uitleggen? Niet dat je jezelf iedere keer moet veranderen, maar je kunt deze kritiek ook als iets positiefs beschouwen: vaak als je doorvraagt, kom je erachter dat mensen met zoveel vooroordelen ergens wel geïnteresseerd zijn. Misschien zijn ze dat juist niet en vinden ze jouw levensstijl maar apart. Zorg er te allen tijde voor dat je kunt uitleggen waaróm jij deze keuze hebt gemaakt; je weet immers nooit wat voor uitwerking het heeft en wie je kunt inspireren.

Verras je vrienden of familie met een vegetarische maaltijd

Daarnaast bestaat het vooroordeel dat je veel voedingsstoffen tekortkomt als je geen vlees meer eet. Jij als vegetariër weet natuurlijk wel beter. Zijn er mensen in jouw directe omgeving die zo denken? Nodig ze eens uit voor een etentje bij jou thuis en laat zien dat je ook zonder vlees de lekkerste maaltijden op tafel kunt zetten. Wat dacht je bijvoorbeeld van een broodje bietenburger of een vegan Indiase curry? Wedden dat ze het vlees niet eens missen? Tegenwoordig bestaan er ontzettend veel vleesvervangers die een prima alternatief zijn. Ook daarmee kun je eindeloos variëren!

Feit blijft dat de vooroordelen er altijd zullen zijn. Je kunt zelf kiezen hoe je ermee omgaat: leg je het rustig uit, dan kun je vaak rekenen op begrip. Sta achter je standpunten en wees zo een inspiratie voor anderen!

0 FacebookTwitterPinterestEmail
Salade fruit en groente

Wie had ‘m niet op zijn of haar goede voornemenslijstje staan: gezonder eten. Begin jij het nieuwe jaar ook gezond en vitaal door wat meer op je voedingspatroon te letten? Tegenwoordig is veganistisch eten heel populair. Niet gek dat steeds meer mensen hun levensstijl omgooien naar een plantaardig leven. In deze blog lees je welke voordelen plantaardig eten heeft. Lees je mee?

Betekenis veganistisch eten

Allereerst: wat houdt veganistisch eten precies in? Iedereen kent vegetarisch eten: dan eet je geen vlees. Veganisten gaan echter nog een stap verder: dan eet en drink je ook geen dierlijke producten zoals kaas, eieren of melk. Vandaag de dag zijn er zoveel alternatieven en vleesvervangers die minstens zo goed zijn, dus verdiep je daar ook zeker eens in als je geïnteresseerd bent in een meer plantaardig leven.

Geen bijdrage aan dierenleed

Benieuwd naar de voordelen van vegan eten? Het eerste grote voordeel is dat je met een plantaardige levensstijl in de eerste plaats veel dierenleed voorkomt. Voel je je wel eens schuldig als je een vrachtwagen vol met varkens voorbij ziet rijden, op weg naar de slachtbank? Door het verbannen van dierlijke producten uit je voedingspatroon, haal je ook je schuldgevoel weg – jij draagt hier niet meer aan bij. Daarnaast nodigt een plantaardig leven uit tot een zoektocht naar alternatieven. Je gaat experimenteren met (nieuwe) ingrediënten en producten waarvan je eerder het bestaan niet eens afwist of nog nooit hebt gebruikt. Hierdoor verbreed je je kennis en kunde op het gebied van eten en het klaarmaken daarvan. Dus heb je een dipje in je inspiratie als het op nieuwe recepten aankomt? Dan kan gebruikmaken van veganistisch producten wel eens de oplossing zijn!

Gezonde vetten

Een ander groot voordeel is dat een plantaardig voedingspatroon heel veel gezonde vetten bevat. En wist je dat deze vetten beter zijn voor je hart- en bloedvaten? Als je benieuwd bent waar deze gezonde (let op: onverzadigde) vetten in kunt vinden, dan kun je denken aan noten, avocado of olijfolie. Ben je daarnaast dol op groenten en fruit? Dit zijn natuurlijk dominante voedingswaarden in je nieuwe plantaardige voedingspatroon, dus daar krijg je dagelijks (nog) meer van binnen. Veganistisch eten vergt dus wellicht wat doorzettingsvermogen, maar dat heeft ook alles te maken met je mindset. De beweegredenen voor vegan eten zijn voor iedereen anders. Heb ook respect voor ieders persoonlijke redenen. Als je weet waar je het voor doet met het oog gericht op het een stukje beter maken van de wereld, dan weet je zeker dat je goed zit.

0 FacebookTwitterPinterestEmail