Home » Eten

Eten

Salade fruit en groente

Wie had ‘m niet op zijn of haar goede voornemenslijstje staan: gezonder eten. Begin jij het nieuwe jaar ook gezond en vitaal door wat meer op je voedingspatroon te letten? Tegenwoordig is veganistisch eten heel populair. Niet gek dat steeds meer mensen hun levensstijl omgooien naar een plantaardig leven. In deze blog lees je welke voordelen plantaardig eten heeft. Lees je mee?

Betekenis veganistisch eten

Allereerst: wat houdt veganistisch eten precies in? Iedereen kent vegetarisch eten: dan eet je geen vlees. Veganisten gaan echter nog een stap verder: dan eet en drink je ook geen dierlijke producten zoals kaas, eieren of melk. Vandaag de dag zijn er zoveel alternatieven en vleesvervangers die minstens zo goed zijn, dus verdiep je daar ook zeker eens in als je geïnteresseerd bent in een meer plantaardig leven.

Geen bijdrage aan dierenleed

Benieuwd naar de voordelen van vegan eten? Het eerste grote voordeel is dat je met een plantaardige levensstijl in de eerste plaats veel dierenleed voorkomt. Voel je je wel eens schuldig als je een vrachtwagen vol met varkens voorbij ziet rijden, op weg naar de slachtbank? Door het verbannen van dierlijke producten uit je voedingspatroon, haal je ook je schuldgevoel weg – jij draagt hier niet meer aan bij. Daarnaast nodigt een plantaardig leven uit tot een zoektocht naar alternatieven. Je gaat experimenteren met (nieuwe) ingrediënten en producten waarvan je eerder het bestaan niet eens afwist of nog nooit hebt gebruikt. Hierdoor verbreed je je kennis en kunde op het gebied van eten en het klaarmaken daarvan. Dus heb je een dipje in je inspiratie als het op nieuwe recepten aankomt? Dan kan gebruikmaken van veganistisch producten wel eens de oplossing zijn!

Gezonde vetten

Een ander groot voordeel is dat een plantaardig voedingspatroon heel veel gezonde vetten bevat. En wist je dat deze vetten beter zijn voor je hart- en bloedvaten? Als je benieuwd bent waar deze gezonde (let op: onverzadigde) vetten in kunt vinden, dan kun je denken aan noten, avocado of olijfolie. Ben je daarnaast dol op groenten en fruit? Dit zijn natuurlijk dominante voedingswaarden in je nieuwe plantaardige voedingspatroon, dus daar krijg je dagelijks (nog) meer van binnen. Veganistisch eten vergt dus wellicht wat doorzettingsvermogen, maar dat heeft ook alles te maken met je mindset. De beweegredenen voor vegan eten zijn voor iedereen anders. Heb ook respect voor ieders persoonlijke redenen. Als je weet waar je het voor doet met het oog gericht op het een stukje beter maken van de wereld, dan weet je zeker dat je goed zit.

0 FacebookTwitterPinterestEmail