Home » Fysiek

Fysiek

Hardlopen in het bos

Zijn de sportscholen dicht vanwege een strenge lockdown om het aantal besmettingen naar beneden proberen te krijgen? Als trouwe bezoeker aan de sportschool kan dat een flinke tegenvaller zijn, vooral als er een tijdlang geen enkel perspectief is. Ook als jij graag naar de sportschool gaat als uitlaatklep, dan is de sluiting van de sportschool lastig en frustrerend. Gelukkig zijn er ook een heleboel alternatieven om er toch voor te zorgen dat jij voldoende beweging krijgt. Want vergeet niet dat (blijven) bewegen van heel groot belang is!

Zoek de buitenlucht op

Eerste tip: ga naar buiten! Als je de luxe hebt om, bijvoorbeeld tijdens het thuiswerken, af en toe even eruit te gaan, grijp die mogelijkheid dan met beide handen aan. Urenlang turen naar je beeldscherm is niet bepaald gezond. Wat je bijvoorbeeld kunt doen, is een rondje (hard)lopen. Natuurlijk is dit heel anders dan rennen op de loopband wat je gewend was in de sportschool, maar iedere beweging telt. Bovendien zie je zo ook eens een andere omgeving! Je kunt het hardlopen afwisselen met flink doorstappen, of er juist voor kiezen om alleen maar te gaan rennen. Je kunt hierin eindeloos afwisselen!

Eigen apparaten aanschaffen

Eerlijk is eerlijk, in het bos vind je geen roeiapparaten, gewichten of loopbanden. Kun jij echt niet zonder, dan zou je er eens aan kunnen denken om een aantal apparaten zelf aan te schaffen (mocht je over de ruimte en het geld beschikken, uiteraard). Door te beschikken over je eigen apparaten en ander typisch sportschoolmateriaal, kun je zelf bepalen wanneer je hier gebruik van maakt. Een ander voordeel is dat dit helemaal van jezelf is, dus je hoeft het niet langer te delen met andere mensen. Wel zo coronaproof. 😉 Je hoeft niet gelijk een heel pakket aan apparaten aan te schaffen: houd het klein en koop alleen de apparaten die jij écht gaat gebruiken. Hierbij kun je denken aan een fitnessmat, een crosstrainer of bijvoorbeeld een roeiapparaat.

Samen sta je sterk

Sport je altijd met een vriend of vriendin? Perfect! Je kunt bovenstaande adviezen natuurlijk ook heel goed samen uitvoeren. Wat ook kan helpen is om met elkaar te brainstormen hoe jullie het beste kunnen sporten in tijden van een lockdown. Samen kunnen jullie elkaar motiveren om alles eruit te halen, ook wanneer het even tegenzit.

Ga vooral bij jezelf na wat jij prettig vindt en wat voor jou het beste werkt om die coronakilo’s de baas te blijven!

0 FacebookTwitterPinterestEmail
Lockdown Corona

Vind jij het lastig om te dealen met de huidige pandemie en de lockdown die daarmee gemoeid gaat? Wees gerust, je bent niet de enige. Het belangrijkste is dat je jezelf niet laat beïnvloeden door de negativiteit. Hoe je dat het beste kunt doen, lees je in deze blog.

Blijf in beweging en raak geïnspireerd

Vind vooral jouw eigen weg in het omgaan met deze lockdown. Wat voor veel mensen werkt, is om te blijven bewegen. Ga bijvoorbeeld een lang stuk wandelen bij je in de buurt of in een mooie bosrijke omgeving. Ben je dol op de natuur? Dan kun je deze lockdown juist gebruiken om wat meer stil te staan bij de schoonheid van de natuur. Door het drukke en gehaaste bestaan kan het er weleens bij inschieten om hier uitgebreid bij stil te staan. Schaf online wat nieuwe fancy wandelschoenen aan en gebruik ze meteen om nieuwe plekken te ontdekken. Daarnaast kun je op zoek gaan naar een inspirerende podcast waar je naar kunt luisteren tijdens een wandeling. Vandaag de dag zijn er ontzettend veel podcasts; zo is er altijd wel een passende voor jou. Door te bewegen en te luisteren naar muziek of podcasts die jou energie geeft, zal je merken dat je veel beter kunt dealen met een lockdown. Het is ook van groot belang om in beweging te blijven. Door het thuiswerken kan het maar zo zijn dat je veel te veel stilzit. Dat is ongezond en het kan er ook voor zorgen dat je vermoeid raakt. Ga er dus geregeld alleen of met een kennis op uit! Naast een wandeling kun je er natuurlijk ook voor kiezen om een stuk te gaan fietsen. Kies een mooie fietsroute uit en voel de hernieuwde energie door je lichaam stromen.

Kijk naar wat er wél mogelijk is

Door een lockdown wordt het contact met dierbaren, vrienden, collega’s en kennissen tot een minimum beperkt. Ook hiervoor geldt: je hebt zelf een keuze hoe je ermee omgaat. Het feit dat er een lockdown is, verander je niet, maar wel hoe je hier zelf mee dealt. Accepteer de situatie en probeer juist te kijken wat er wél mogelijk is, bijvoorbeeld een digitale borrel met je collega’s of nodig een vriend uit voor een kop koffie bij je thuis. Wanneer je probeert te accepteren wat er nu niet kan en er het beste van te maken, zal je er juist extra van gaan genieten als alles weer open is.

0 FacebookTwitterPinterestEmail
Yoga aan zee

Tegenwoordig is yoga heel hip. Niet gek dat veel mensen steeds vaker een yogamatje aanschaffen en dagelijks oefeningen doen om te ontspannen en de dag door te nemen of juist alle gedachten even van zich af te laten glijden. Denk jij dat yoga bij jou past? Lees dan snel verder en kom erachter of yoga ook iets voor jou is!

Meer controle over je lichaam en geest

Allereerst werkt yoga ontzettend ontspannend. In coronatijd is het logisch dat je veel stress hebt ervaren. Ook door andere, persoonlijke omstandigheden kan het soms allemaal even te veel worden. Hoe fijn is het dan als je een uitlaatklep hebt waar je helemaal tot rust komt? Tip: door een vast moment te plannen waar je een aantal yoga oefeningen uitvoert, creëer je meteen rust in je hoofd. Stel bijvoorbeeld een realistisch schema op waarin je deze oefeningen terug laat komen. Zo kun je je er makkelijker aan houden om elke dag of wanneer het jou uitkomt je yogamatje er weer even bij te pakken. Tevens is het heel belangrijk om geregeld je hoofd leeg te maken, om bijvoorbeeld beter te kunnen relativeren en meer controle te hebben over je lichaam en geest. Wedden dat jij door meer rust in je hoofd ook meer energie krijgt voor dingen die je leuk vindt om te doen?

Versterk je spieren

Wil jij daarnaast sterkere spieren? Met yoga maak je niet alleen je spieren, maar daarnaast ook je botten sterker. Klinkt goed, toch? Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je de juiste oefeningen doet om dit te kunnen realiseren. Zo zijn er veel houdingen die je kunt aannemen. Heb je nog niet zoveel ervaring met yoga, dan is het raadzaam om de oefeningen eerst te overleggen met een deskundige op dit gebied. Het zou zonde zijn als je er blessures of overbelasting aan overhoudt door de verkeerde houdingen of oefeningen. Het belangrijkste is dat je je er prettig bij voelt. Voelt iets verkeerd, ga dan niet verder, maar zoek naar een manier zodat jij het wel kunt uithouden.

Flexibeler de dag door

Een andere reden waarom tegenwoordig iedereen aan yoga doet, is uiteraard het vergroten van je flexibiliteit. Dus ben je van jezelf niet zo lenig, dan zou het beginnen met yoga een goed startpunt kunnen zijn. Je maakt je spieren langer en flexibeler zodat je soepeler de dag kunt beginnen – of juist afsluiten, dat is helemaal jouw keuze.

0 FacebookTwitterPinterestEmail